Friday, November 15, 2013

Top of the Monkey (5.9, 3p, mixed A0)

Kiirettä on pitänyt, vaikka meillä ei ole muita menoja kuin koulu ja kiipeily. Allana oli meidän vieraana maanantaista torstaihin. Me (siis minä ja Allana) kiipesimme tiistaina ja keskiviikkona Smith rockilla helppoja klassikoita: kolmen kp:n trädimultipitchin (Superslab 5.6), kaksi klassikkohalkeemaa, yhden sporttireitin ja Monkey facen (Pioneer route, mutta variaatiolla Monkey off my back 5.9 A0, 3kp). Allanalla ja minulla on samanlainen näkemys siitä, millainen on täydellinen kiikkupäivä. Vaikka olemme todella erilaisia kiipeilijöitä. Allana ei omien sanojensa mukaan edelleenkään kiipeile. Mutta vuoria hän kyllä kiipeää ja hän on meistä se, joka hallitsee kaikki mahdolliset vertical rescue -taidot. Minä taas otan vastuun liideistä, paitsi jos Allana haluaa liidata. Ensimmäisenä päivänä laulettiin koko ajan, samalla kun kiivettiin siis. Ja juoruttiin ankkureilla ja otettiin valokuvia. Typeriä valokuvia. Minä liidasin ensimmäistä kertaa kaksi 5.9 halkeamaa Smith rockilla. Tarkoin valitut: Moonshine Dihedral ja Chouinard's crack. Allana taas liidasin ensimmäisen trädihalkeemansa mallikkaasti.

Toisena päivänä kiipesimme Monkey facen, joka on apinan pään näköinen kivipaasi. Mun juomapullossa on siitä kuva. Krukseja on muutama. Siis henkisiä krukseja. Ensinnäkin lähestyminen on paljon ylä- ja alamäkeä. Yök. Toiseksi, reitillä tarvitaan trädikamaa, sporttikamaa, kaksi 60 metristä köyttä ja teknokiipeilytaitoja. Yhdellä kp:sta on pulttitikkaat (vapaana 5.13 eli ei kiitos). Pultteja on yli 20, mutta selvisin kymmenellä jatkolla. Kaiken tämän lisäksi reitti on supersuosittu, koska apinapaasi on niin upean näköinen. Onneksemme keskiviikko houkutteli apinalle meidän lisäksi vain viisi henkeä. Oli hauskaa. Ensin soolotaan vähän. Sitten mixtaa teknokp:n juurelle. Minä teknosin (noin 15 minuutissa, todella helppoa A0) apinan suuhun ja fiksasin köyden Allanalle, joka jumaroi. Ensimmäistä kertaa. Sitten apinan suusta ilmava sporttitraverse apinan päälaelle. Sitten kaksi laskeutumista ja tsädääm.

Apina kiivetty, takaisin autolle! Tuossa on apinan pää ja tyttö jumaroimassa.

Mitäs muuta. Eilen kiipesimme Maxin kanssa sporttireittejä pääseinällä. Joka ilta meillä on ollut kavereita kylässä tai olemme menneet kylään. Olen oppinut uuden pelin (Catanin uudisasukkaat) ja tutustunut Bendiläisiin. Tänään oli lepopäivä, joten katsoimme kuusi jaksoa Game of Thronesia. Jos emme mene kyläilemään, katsomme kaksi jaksoa vielä ennen nukkumaan menoa. Huomenna Max menee töihin ja mulla on toinen lepopäivä. Sunnuntaina menemme Trout Creekiin. Jee!

No comments:

Post a Comment