Friday, March 14, 2014

Vertical rescue skills

Olemme ottaneet tavaksi käydä lepopäivinä (lue Emman gradupäivinä) läheisellä kiipeilykalliolla harjoittelemassa pystypelastustaitoja. Juuri niitä, pystypelastustaitoja. Vertikaalin kirjakokoelmassa on hyvä kirja aiheesta, mutta sen lukeminen vaatii aivan tajuttomasti aivokapasiteettia. Emman opetussuunnitelma on tähän asti sisältänyt kaksi perusjuttua: passing a knot ja raising with mechanical advantage. Kun olin ohittanut solmun niin monta kertaa, että se alkoi sujua, sain siirtyä tosielämän sovelluksiin. Max heitti minulle skenaarioita ja minä toimin sen mukaan. Ensin meillä oli back up -köysi, mutta lopulta jätettiin sekin pois. Jokaisessa tilanteessa minä varmistin ylhäältä guidella (eli plaquette-tyyppisellä varmistuslaitteella) ja puolessa välissä seinää roikkuva tajuton/loukkaantunut kiipeilijä piti haulata ankkurille tai laskea takaisin maahan/edelliselle ankkurille.

Viimeinen oli vaikein: tajuttoman kakkosen pelastaminen keskeltä seinää ja laskeutuminen alas simulina. Eli minun piti saada guide pois lukkoasennosta, siirtää kakkonen varmistuksesta ankkuriin, laittaa meille laskeutumisköysi valmiiksi, laskeutua kakkosen luo ja laskeutua simulina alas niin, että vain minä hallitsen laskeutumisnopeutta. Apuvälineinä kaksi narunpätkää, lukkosulkkareita ja yksi köysi. Vain yksi lukollinen sulkkari sai jäädä ankkuriin. Minä räpelsin ankkurilla vaikka kuinka kauan. Max roikkui köydessä kolmen metrin päässä minusta ja pelasi puhelimella jotain timanttipeliä.

Pics of some of the fun scenarios! First pic: Transitioning from Belaying with a plaquette to simulrapping to the ground. The second is unconscious so they can't help you. What they can do, is play iphone games and read mountainproject. DUH! Second pic: I'm passing a knot because I need to lower my partner with ropes which are tied in together. Or a rope that has a core shot. Black ribbon marks the knot I'm trying to pass. Third pic: Transitioning from belaying from the top with a plaquette to lowering the second. In other words, figuring out how to get the guide mode off when the second is weighting the rope.

Että tämmösiä.


"Max, can I use grigri?"


Passing a knot

Problem with the guide mode is...?

No comments:

Post a Comment