Thursday, September 15, 2011

To go, ei take away

Istuskelen Starbucksissa keskustassa. Aamun orientaatio oli aika turha minulle, koska siella kasiteltiin opiskelutaitoja ja kulttuuriin sopeutumista. En usko, etta sopeutuminen on ongelma. Oregon ja Suomi ovat hyvin samanlaisia, paitsi etta taalla kaikki on isompaa: havunneulaset, talouspaperi, maitotolkki, you name it. Lisaksi kielitaitoni on todella hyva verrattuna esimerkiksi aasialaisiin opiskelijoihin. Kv-opiskelijoihin on todella helppo tutustua ja kaikki ovat olleet ystavallisia. Suurin osa heista on minua nuorempia. Tapasin tanaan perulaisen pojan, joka on 17-vuotias. Eras itavaltalainen poika taas selitti minulle, etta han on aika vanha, mutta tekee silti kandiopintoja. Taa poika on 23-vuotias. Great! :) Buffetjonossa tutustuin ruotsalaiseen tyttoon, joka on 25-vuotias. Helpotus. Kaikki Eurooppalaiset opiskelijat puhuvat loistavaa englantia. Olen tajunnut taalla, etta sanavarastoni on paaosin brittienglantia, mutta aksenttini on amerikkalainen. Puhun siis aika hassusti. Kaikki paikalliset ovat olleet ihmeissaan, kun kerron, etta meidan telkkarissa pyorii paasiassa amerikkalaisia tv-sarjoja. Opin tanaan, etta amerikassa take away on to go. Remember that when you come here!

Pakko viela jakaa pankkitilinavaamiskokemus, koska se oli todella positiivinen. Kavelin pankkiin, nainen tuli kysymaan minulta miten han voisi auttaa. Sanoin, etta tarvitsen tilin. Han selitti ystavallisesti minulle vaihtoehdot, mina valitsin ja juttelimme niita naita samalla, kun han kirjasi tietoni koneelle. Taman jalkeen han pyysi minua valitsemaan pin-koodin. Lopuksi han ojensi minulle uuden debit-korttini ja toivotti hyvat paivanjatkot. Sama Suomessa: menen pankkiin, valitsen kortin, pankkitati kertoo, etta verkkopankkitunnukset on noudettavissa kolmen kuukauden paasta konttorista, pin tulee postissa viikon paasta ja kortti kahden viikon paasta. Nakemiin. Credit union bank 1 - Nordea 0.

Kapottelen tasta kaupan kautta kotio. Tarttee ostaa lamppu ja laatikoita hyllylle. Ai niin! Ben & Jerry maksaa 3 euroa ja sita saa myos jattikokoisena. Julia, mulla on iso pakastin. Ostan sulle vaikka kaksi. ;) Btw, mun uusi osoite loytyy fbsta.

No comments:

Post a Comment